Ai grija

Balonare: semne, simptome și prevenție

Balonarea este o proeminență a abdomenului, adesea însoțită de o senzație inconfortabilă de plenitudine sau de strângere. Deși poate face ca stomacul să pară mai mare decât în mod normal și ca hainele să se simtă strânse în jurul taliei, balonarea nu este cauzată de excesul de grăsime abdominală. Cel mai adesea apare după ce ați mâncat o masă mare, dar este asociată și cu intoleranța la gluten, acumularea de gaze digestive sau, dacă sunteți la menstruație, cu acumularea de lichid în timpul menstruației.

Prevenirea sau ameliorarea eficientă a balonării burții depinde de ceea ce o provoacă. Adesea poate fi prevenită prin măsuri precum schimbarea obiceiurilor alimentare sau administrarea de medicamente pentru a preveni sau a ameliora gazele.

Cel mai adesea balonarea este legată de obiceiurile alimentare sau de anumite alimente și băuturi care provoacă acumularea de gaze în sistemul digestiv – printre acestea, dioxid de carbon, oxigen, azot, hidrogen și, uneori, metan sau sulf (care este responsabil pentru mirosul neplăcut atunci când se eliberează gaze).

Cauzele balonării legate de alimente

Mâncatul prea mult: Țesutul stomacal este elastic: Dacă puneți în el mai mult decât poate găzdui cu ușurință, se va întinde suficient de mult pentru a ieși în afară.

Mâncând prea repede: Consumul de alimente fără a lua o pauză nu le dă timp burții și creierului tău să recunoască semnele de sațietate (de sațietate). În momentul în care corpul tău recuperează ritmul, la 15 sau 20 de minute după ce ai mâncat, s-ar putea să te simți ca și cum ai fi înghițit două sau trei mese în loc de una.

Alimente bogate în fibre: Cerealele integrale și alte alimente bogate în fibre pot provoca balonare, mai ales dacă nu sunteți obișnuit să le mâncați.

Înghițirea de aer: Atunci când mestecați gumă de mestecat sau beți băuturi carbogazoase, consumați în esență aer. Același lucru este valabil și pentru a bea dintr-un pai.

Intoleranța la lactoză: Persoanele care suferă de intoleranță la lactoză nu au lactază, enzima necesară pentru a digera zahărul din produsele lactate și, prin urmare, se confruntă cu greață și balonare în decurs de 30 de minute până la 2 ore după ce au consumat alimente precum laptele sau brânza.

Glutenul: Unele persoane care sunt sensibile la gluten (o proteină care se găsește în grâu și alte cereale) sau care suferă de boala celiacă pot avea gaze și balonare după ce consumă alimente cu gluten.

Sindromul colonului iritabil: Unele alimente, cum ar fi îndulcitorii artificiali, anumite fructe și legume și sau produse lactate pot produce gaze și disconfort neplăcut la unele persoane.

Fluctuațiile hormonale care au loc în timpul menstruației pot afecta nivelul fluidelor din organism. Balonarea este frecventă în timpul perioadei unei persoane și este un simptom cheie al sindromului premenstrual.

Simptome balonare

Cel mai evident simptom al balonării este vizual: stomacul dumneavoastră va părea că “iese în afară” și va avea un aspect rotunjit, iar pielea din regiunea abdominală se poate simți întinsă și tensionată. Balonarea burții poate chiar să interfereze cu modul în care hainele se potrivesc în jurul taliei, uneori până la punctul în care doriți să vă slăbiți cureaua, să descheiați nasturele de sus al pantalonilor sau să vă schimbați în treninguri.

În funcție de cauză, balonarea poate fi însoțită de disconfort, mârâituri sau răgeturi ale stomacului, greață sau gaze (flatulență și/sau râgâieli).

Cum scapi de balonare și cum o previi

Cel mai eficient mod de a face față balonării este prin modificări ale dietei și ale stilului de viață.

Dacă puteți identifica alimentele sau comportamentul alimentar care provoacă balonarea burții, le puteți evita și puteți preveni eficient balonarea.4

Nu mâncați prea mult. Nu supradimensionați porțiile: Păstrați porții moderate la mese și gustări. Este mai bine să aveți o a doua porție decât să vă îndopați.

Mâncați încet și savurați fiecare îmbucătură. Dacă înghițiți mâncarea, nu vă veți da seama când sunteți sătul până nu este prea târziu și, de asemenea, puteți introduce aer în organism.

Evitați alimentele care vă provoacă gaze. Acestea pot include alimentele prăjite și grase, înlocuitorii de zahăr și orice ingrediente la care sunteți alergic sau sensibil.

Adăugați fibre încet. Alimentele sănătoase bogate în fibre vă pot ajuta să vă simțiți sătulă (ceea ce le face utile dacă încercați să slăbiți), dar pot provoca, de asemenea, gaze și balonare dacă nu sunteți obișnuită să le mâncați. Adăugați-le încet în dieta dumneavoastră.

Evitați băuturile carbogazoase. Bulele din băuturile carbogazoase sunt gaze, motiv pentru care vă puteți simți balonat după ce le beți.

Tratament

Nu folosiți medicamente sau suplimente fără sfatul medicului sau al farmacistului.

Antiacidele conțin simeticonă, care aderă la bulele din stomac, astfel încât gazele sunt expulzate mai ușor.

Tabletele de cărbune activat pot oferi ușurare în cazul gazelor din colon.

Probioticele sunt bacterii “bune” care ajută la menținerea sănătății microbiomului din sistemul digestiv. Acestea pot fi găsite în alimente precum iaurtul, precum și în suplimente.

Mișcarea și masajul. Exercițiile fizice ușoare (o plimbare în jurul blocului, să zicem, sau un curs de yoga) pot ajuta la punerea în mișcare a gazelor din sistemul digestiv. Anumite tipuri de masaj pot fi, de asemenea, benefice.

Când mergem la medic din cauza balonării

Balonarea este rareori un semn al unei probleme medicale grave. Cu toate acestea, balonarea care este cronică și nu răspunde la schimbări în obiceiurile alimentare sau la tratamentele OTC este uneori asociată cu anumite boli și afecțiuni.

Balonarea care este însoțită de dureri abdominale, scaune cu sânge, diaree persistentă sau vărsături sunt deosebit de îngrijorătoare și pot fi un semn al oricăreia dintre o serie de boli și afecțiuni grave, inclusiv cancerul de colon, obstrucția intestinală, boala celiacă și sindromul colonului iritabil (IBS).

Dacă observați că sunteți frecvent sau constant balonat sau că vă balonați după ce mâncați anumite alimente – în special cele care conțin grâu sau lactate – faceți o programare la medicul dumneavoastră. Îi va fi de ajutor dacă vă notați când este cel mai probabil să vă simțiți balonat și în ce circumstanțe.

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *